Marcel

Marcel

  • Functie: Senior Electrical Engineer
  • Feadship Hero sinds: 2022
  • Vakgebied: Engineering

Marcel

  • Functie: Senior Electrical Engineer
  • Feadship Hero sinds: 2022
  • Vakgebied: Engineering

Electra afdeling. Senior engineer. We geven Vorm aan alle electra die in een schip komt. mij specialiteit is de … scope(?) en de machine kamer automatisering.

Electra engineering gaat over de besturing van een schip. Te vergelijken met een fabriek. Dat moet bestuurd worden. Daar zit energie- huishouding in voor een klein dorp. De spullen moet aan veel eisen voldoen. Je kunt t zien als het brein van het schip. Welke kant je op moet. Het mooie is dat je niet elke keer hetzelfde doet. Je begint elke keer van 0 af aan en dat bouw je helemaal op. En dat is het mooie van de jachtbouw. Ik heb eerder vanuit een onderaannemer bij Feadshiip gewerkt en daar heb ik een heel positief gevoel aan over gehouden. Wat me vooral is bijgebleven is het feit dat mensen met elkaar iets teweeg brengen. Uiteindelijk heb ik zelf de overstap gemaakt.

Ik ben nu met de … scope (? – vraag ik nog na) bezig dat is de . We proberen de klantwensen te vertalen naar wat dat betekent voor de electra: wat er in moet komenm wat ze verwachten. Daar komen ideeen uit, dat wordt in het klantteam overlegt en dan maak ik het klaar voor productie. Daarna monitoor ik het of het ook allemaal goed gaat . Of het op tijd klaar is. Dat Doe ik niet alleen, Team van 4 mensen.

Voorbeeld klantwens: schepen moeten groener. Generatoren. Erergie opslaan in batterij.. Mooie ontwikkeling, het emissieloos varen De Opslag cap wordt steeds groter ook, Mooi dat er zoveel nieuwe technieken bestaan. De meeste tijd besteed ik aan de integratie zoals een besturingsysteem waar een navigatiesysteem aan gekoppeld is. Dat zijn verschillende leveranciers maar deze systemen moeten wel met elkaar kunnen ‘praten’. Grote toonaangevende leveranciers met wie je samenwerkt. Dat geldt ook voor het equipment. Er zit een wereld aan protocollen, manieren van overdracht. Het is een uitdaging om dat allemaal opgelijnd te krijgen. De technologie verandert ook heel snel. Wat 2 jaar geleden heel modern was, kan nu alweer achterhaald zijn, Je moet echt wel een beetje bijblijven. Het is heel fascinerend. Het is vooral coordinerend en het raakt alle pakketten. Van allerlei dingen krijg je wat mee en dat maakt het heel interessant.

ik heb al veel gezien. Veel nieuwe dingen. Veel gezien al. Maar hier heb je isciplines onder 1 dak: alles inhouse waar zie je dat nog. Timmerwerk, casco, interieur. Daar moet je afspraken mee maken. Een hele industrie in het klein. OP korte termijn worden en hele mooie dingen gerealiseerd. In het begin is er niks, en een paar maanden later zie je een 3d model van een mast tevoorschijn komen. Uit niets geboren worden. Het blijft iets moois dat je dat met een team kan creeeren. Bootjes bouwen blijft het mooiste vak wat er is. Als klein kind liep ik al op de werf tussen de houten scheepjes en jachtjes. Ik was kind van een botenbouwer.

Mijn favoriete feadship: de classics. Hoe mooi nieuwe techniek ook is, er kan altijd wel wat kapot en de oude schepen is mooi basic en stylisch, hout.


Meer verhalen