Marieke

Marieke

  • Functie: Assistent Manager Constructie
  • Feadship Hero sinds: 2019
  • Vakgebied: Metaalbewerking

Marieke

  • Functie: Assistent Manager Constructie
  • Feadship Hero sinds: 2019
  • Vakgebied: Metaalbewerking

“Als je niet weet wat je wilt gaan studeren, ga dan eerst werken.” Die raad komt van Marieke. Na de HAVO ging ze eerst varen. Daar ontdekte ze wat ze écht leuk vond. Nu is ze Assistent Manager Constructie op de Feadship-werf in Kaag.

“Werfperiodes, die waren altijd een uitdaging en dat trok mij aan”.

Na de middelbare school ging Marieke naar zee. Zo kon ze aan het werk én iets van de wereld zien. Als bootsman/kwartiermeester op Tall Ships had Marieke te maken met scheepswerven. “Werfperiodes, die waren altijd een uitdaging en dat trok mij aan”. Ze besloot de Enkhuizer zeevaartschool te doen om stuurman te worden. Daar kwam ze er achter dat ze misschien wel wilde doorstuderen. Eenmaal terug op zee heeft ze de knoop doorgehakt, en heeft ze haar vaar-carrière omgeruild voor de studie scheepsbouwkunde. “Best een lastige studie, maar ik was heel gemotiveerd omdat ik heel bewust deze keuze had gemaakt.”

In maart 2019 begon Marieke als Assistent Manager in opleiding bij Royal Van Lent Shipyard in Kaag. Door het uitvallen van een ervaren collega kon ze meteen vol aan de bak voor ‘Project 817’. Dat deed ze prima. “Op 1 oktober 2019 werd mijn functie omgezet naar Assistent Manager Constructie.” En aangezien ze net jarig was geweest, grapt Marieke: “Een mooi verjaardagscadeau!”

Ze legt uit: “Mijn taak is bewaken dat het productieproces van ons constructieteam blijft lopen volgens planning. Ook houd ik het budget in de gaten en help ik de voormannen en werkvoorbereiders met hun taken. Belangrijk is dat de productie door kan. Zo nodig schakel ik met andere afdelingen. De grootte van het team? Dat varieert. Wanneer het heel druk is, zijn we met vijftig man.”

“Het jacht loopt een proces door, dat we opknippen in bouwfases. Als het jacht als casco op de werf komt, begint de afbouwfase. Een groot aantal vakmensen van verschillende disciplines gaan aan het werk. Wij van de constructieafdeling ook! Iedere afdeling en onderaannemer heeft eigen deadlines. Die grijpen in elkaar in het projectplan. Zo kan de schilder pas starten wanneer de ruimte, én de omliggende ruimtes, volledig ‘heetwerk vrij’ zijn. Alle las -en slijpwerkzaamheden moeten in deze ruimtes uitgevoerd zijn, dit is de verantwoordelijkheid van de constructieafdeling. Voor de start van de afmontage-fase zijn we vaak afhankelijk van meerdere afdelingen. Deze afhankelijkheden zijn vooraf in kaart gebracht, zodat het proces soepel kan verlopen. We vormen een soort treintje.”

Ergens in het treintje loopt er wel eens iets uit. “Kan gebeuren!” zegt Marieke. “Maar onze planning loopt dan wel in de soep.” Typisch een moment voor Marieke om in actie te komen: “Het is mede mijn verantwoordelijkheid om de puzzel weer op orde te krijgen, zodat we alsnog onze deadline halen. Daar heb ik echt lol in om te doen.”

“Gaafste wat ik hier meemaakte? Het plaatsen van de mast en de canopy (red: dekhuis waar de mast op staat) op Project 817. Een klus voor onze afdeling. Een enorme kraan op een ponton deed het hijswerk. Het team hield het hoofd koel en zette de canopy met mast meteen vast. Dat ging in één keer goed. Super mooie actie, waar we trots op zijn!”


Meer verhalen