Marit

Marit

  • Functie: Engineer Exterior
  • Feadship Hero sinds: 2018
  • Vakgebied: Engineering

Marit

  • Functie: Engineer Exterior
  • Feadship Hero sinds: 2018
  • Vakgebied: Engineering

Toen Marit klaar was met haar opleiding - Product Design aan de Hogeschool van Amsterdam – werd ze door een recruiter benaderd. “Ze hadden een WTB-functie voor me op het gebied van installaties in superjachten,” zegt ze. “WTB is niet mijn vakgebied, maar ‘superjacht’ klonk erg interessant!” Marit gaf het gesprek een kans.

“Ik werd uitgenodigd voor een nog betere match”

“De WTB-baan heb ik afgeslagen,” zegt Marit. “Té technisch voor mij. Wel was mijn interesse gewekt; welke bedrijven zouden in Nederland deze ‘drijvende paleizen’ bouwen?” Marit stuitte op vacatures bij De Voogt Naval Architects, onderdeel van Feadship. “Ik solliciteerde op de functie Constructeur/tekenaar Interieur, maar ik werd uitgenodigd voor de functie Engineer Exterieur: een nog betere match. Het was meteen raak.”

Toen Marit bij De Voogt begon, werd juist gewerkt aan het spectaculaire Project 1010. Met 118 meter het tot dan toe grootste Feadship ever. “Dat ik vanaf het begin betrokken was, vond ik geweldig. Ik was nieuwsgierig, stelde veel vragen en leerde zóveel!” Marit legt uit: “De designer bedenkt een ontwerp; dat is ons startpunt. Bij De Voogt maken we een kloppend technisch 3d engineeringsmodel plus technische tekeningen. We bekijken bijvoorbeeld hoe we alle exterieuronderdelen kunnen bouwen. Ook analyseren we wat er anders of beter moet om aan wet- en regelgeving te voldoen.”

“Onderdelen die we uitwerken zijn bijvoorbeeld buitentrappen, railingen, zwembaden en buitenplafonds. Dat doen we altijd samen met afdelingen zoals Constructie en Werktuigbouwkunde(WTB). Zo zorgen we ervoor dat elk onderdeel goed aansluit. Les 1: Een superjacht bouw je niet alleen!

Marit kende al Fotoshop en InDesign. Inmiddels is ze ook thuis in programma’s als AutoCAD, Teamcenter en NX. Haar eerste zelf opgezette autoCAD tekening (van de Fenders van Project 1010) zal ze nooit vergeten. “Die werd tijdens een klant-meeting besproken. Wow, dacht ik. De kapitein vaart straks met het jacht, en hij denkt mee over mijn tekening... Toen ik de tekening terugkreeg met zijn comments (een aantal verbeterpunten) was ik zó trots.”

“Het mooiste vind ik om over het jacht te lopen en ‘mijn’ onderdelen tot leven te zien komen. Alsof je in 3D over je eigen tekening loopt. Ik ben twee keer bij Scheepswerf Slob geweest, dat is de cascobouwer van Groep Koninklijke De Vries Scheepsbouw. Bij het laatste bezoek aan Project 1010 zag ik het achterdekmeubel waar ik aan had gewerkt. Héél gaaf!”


Meer verhalen