Simon

Simon

  • Functie: Engineer Exterieur
  • Feadship Hero sinds: 2016
  • Vakgebied: Engineering

Simon

  • Functie: Engineer Exterieur
  • Feadship Hero sinds: 2016
  • Vakgebied: Engineering

Eigenlijk wilde Simon metselaar worden. “Ik kom uit een aannemersfamilie; het lag voor de hand dat ik LTS en daarna MTS ging doen. Daar kwam ik aanraking met ontwerp- en tekenwerk. Eerst was ik engineer interieur voor grote zeiljachten. Ik kwam binnen als tekenaar en zo’n dertig jaar later deed ik nog veel meer: een stuk ontwerp, verkoop en bouwbegeleiding deed. Sinds 2016 werk ik als engineer exterieur bij Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer.”

“Wat blijft fascineren, is dat je elke keer met niks begint”

“Exterieur is alles wat je aan de buitenkant van de boot ziet: het schilderwerk, het dek, alle ramen, deuren, het buitenmeubilair, de plafonds, zwembaden, vlaggenmast en railing. En dan voor elk project weer anders. Dat maakt het werk leuk en divers.”

“Wat fascinerend is en blijft, is dat je elke keer met niks begint. De eerste streep op papier, dat is het begin. De geboorte van een jacht. En drie, vier jaar later ligt het hier achter de werf, custom made. In die tussentijd gebeurt er veel!”

“Vanaf het moment dat er ontwerp er ligt, start mijn werk: hoe gaan we het eigenlijk maken? Mijn collega’s en ik bouwen het jacht eerst op in een 3D model. Onderdeel voor onderdeel. Van ‘grof’ naar steeds fijner in detail. Daarvan maken we 2D detailtekeningen waarmee de productie aan het werk kan. Daarbij geldt: ‘kan niet bestaat niet’. Bij het maken van de modellen en de tekeningen zijn collega’s betrokken van alle disciplines. Want alles moet kloppen. En bij een probleem heb je elkaar nodig om tot een oplossing te komen.”

“Dat ‘samen oplossingen bedenken’, dat doen we tijdens de CD-sessies. CD staat voor concurrent design: een systeem dat is ‘afgekeken’ van het European Space Agency. Vooraf sturen we de uitdagingen rond zodat iedereen er al over kan nadenken. Tijdens de interdisciplinaire sessies hakken we samen knopen door.”

En zo gaan we stap voor stap van de onderste dekken naar het topje van mast. Uiteindelijk zijn de tekeningen na goedkeur van klant klaar voor de productie. En begint mijn werk weer opnieuw met het volgende project.


Meer verhalen